ناصر باقری بیدهندی
استاد باقری بیدهندی

ششمین نشست پژوهشگران گلشن ابرار بانوان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع): با هدف ارتقاء کمی و کیفی مقالات گلشن ابرار، ششمین نشست بانوان پژوهشگر با حضور استاد ناظر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر باقری بیدهندی و با شرکت فعال محققان این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی-پژوهشی، شرح حال دو تن از بانوان تاثیر گذار جهان تشیع ارائه و دفاع گردید که مقالات مورد تحسین حاضران و استاد راهنمای جلسه قرار گرفت و وی در جهت تکمیل آثار علمی پژوهشگران مطالب ارزنده ای را بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جودتی نیز بر دقت و تسریع در اعمال نکات تکمیلی ارزیاب محترم مقالات تاکید کرد.

این مدیر پژوهشی با تاکید بر اهمیت تهیه شناسه مقالات، از محققین گروه گلشن خواست تا قبل از اقدام به تالیف ترجمه شخصیت دریافتی، شناسه آن را تهیه و پس از تایید آن در شورای علمی گلشن شروع به تالیف مقاله نمایند.

در پایان نگاهی کوتاه به مقالات ارائه شده در این نشست صورت می پذیرد:

1-سرکار خانم مهدوی دامغانی نوشته : زینب مهاجری

اشاره

خانم فریده مهدوی دامغانی مترجم فرهیخته کشورمان به پنج زبان زنده ی دنیا مسلط بوده و آثار ارزشمند و ترجمه شده ایشان برای ایران عزیز افتخارات جهانی آفریده است. علاقه و اهتمام ایشان به ترجمه آثار شیعی جهت کسب رضایت خدای متعال و مهر تایید امام عصر (عج) بوده و هست.

تولد

وی در مهد علم و تقوا در خانواده ای فرهیخته در 28 تیرماه سال 1342 در تهران به دنیا آمد، اما بزرگ شده ی اروپاست. در کودکی در ایران و فرانسه و انگلستان و اسپانیا درس خوانده است. در ایران در مدرسه رازی تحصیل می کرده، اما به صورت نامنظم چون گاهی در خارج و گاهی در ایران سر می برده. و اکنون دارای دکترای ادبیات قرون وسطی از اروپاست.

همسر

سید بیژن محمدی متولد 2 آبان 1333 در تهران که خلبان و سربازرس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. او همزمان مدیر مسئول موسسه نشر تیر و خود نیز تاکنون سه کتاب به نام های “گذر عمر…” ، “پرواز بی هویت” و ” کوچه درختی” را به رشته تحریر در آورده است.

برخی از آثار

خانم مهدوی می گوید:

“من همه کتاب هایم را با استخاره قرآن مجید انتخاب می کنم. و تاکنون هیچ دلیلی وجود نداشته است که خدای ناکرده پشیمان شده باشم! اگر کتابی به دلم نشیند،اگر کتابی برای جامعه ای که در آن میزیم مهم ،سودمند ، مثبت و موثر و آموزنده باشد از پدر عزیزم خواهش میکنم استخاره ای برای من انجام دهند تا ببینم اجازه ترجمه آن را دارم یا نه!”

-ترجمه ی صحیفه کاملة سجادیه برای نخستین بار در دنیا به زبان فرانسوی و ایتالیایی در سال 1382 و ترجمه ایتالیایی در سال 1390

-ترجمه خطبه های حضرت زهرا سلام الله علیها (فدک و غیره) به زبان فرانسوی و انگلیسی.

-ترجمه «نفس المهموم» :اثر شیخ محدّث قمی (ره) که درباره واقعه کربلا است.

-ترجمه قصیده برده به قلم امام محمدبن سعید بوصیری به فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی

-و….

ترجمه کمدی الهی دانته

ترجمه مجدد« کمدی الهی » اثر ” دانته “، در بیش از 2700 صفحه که در سه جلد ، همراه باشرح ، توضیح و نظرات تعدادی از دانته شناسان دنیا در کنار عکس های رنگی و سیاه سفید به چاپ رسید و ترجمه 24 اثر ادبی کلاسیک کشور ایتالیا ، توانست برای این مترجم ایرانی مدال افتخار شهر « راونا» ی ایتالیا در 2003،مدال افتخار «فیورینوی طلایی » شهر “فلورانس ” در سال 2004 و شهروندی افتخاری شهر “راونا” را در 2005 به ارمغان آورد.

سربازی امام عصر(عج) در عصر غیبت

فريده مهدوي دامغاني،مترجم برگزيده سال 2003 ميلادي، با تأكيد بر لزوم ترجمه آثار ديني به ويژه شيعي،

چنین اظهار می دارد که:

“مطالب ديني بايد به شيوه اي فاضلانه به مخاطبان خارجي زبان معرفي شوند، به گونه اي كه خواننده مسحور نوشته هايمان شده و از خواندن آن لذت ببرد. براي غربياني كه با موضوعات متفاوت از معيارهاي شرقي ما، دستخوش عاطفه و رقت قلب مي شوند، بايد از همان “مائده روحاني” خوشايند خودشان برايشان سخن بگوييم.

جوایز داخلی و بین المللی فرهنگی و ادبی

-دریافت لوح تقدیر به عنوان پرکارترین مترجم زن در ایران در سال 1376 و 1377

-دریافت نشان زن شایسته از استانداری خوزستان و دفتر مشارکت امور بانوان وابسته به دفتر ریاست جمهوری در سال 1377

-دریافت لوح تقدیر به عنوان پرکارترین مترجم زن در ایران در سال 1378 از دفتر مقام معظم رهبری

ناشر برگزیده نمایشگاه بین المللی کتاب 1379

-و….

2-بانو مرضیه دباغ نوشته : سمیه سادات سجادی

اشاره

خانم مرضيه حديدچي معروف به دباغ از جمله زنان پيشرو در مبارزه و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی است كه فعاليت ها و حركت هاى سياسى خود را از سال 46 آغاز كرده واين مبارزات را تا پيروزى انقلاب اسلامى ادامه داد و پس از آن نيز در مصادر بسيارى از امور از جمله: فرماندهى سپاه همدان و مسؤوليت بسيج خواهران قرار گرفت. وی سال های زیادی را برای آرمان های امام و انقلاب به مبارزه پرداخت و از زندانیان سیاسی، فعالان مبارزهٔ مسلحانه ضد حکومت پهلوی (قبل از انقلاب) و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بنیان گذاران سپاه پاسداران (بعد از انقلاب) است.

تولد و تحصیلات

وی در سال 1318 در شهر زیبا و تاریخی همدان و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شد. تحصیلات مقدماتی خود را در مکتب فراگرفت و قرآن و نهج البلاغه را هم از پدر می آموخت

ازدواج

در سال 1333 با محمد حسین دباغ ازدواج کرد و به تهران برای ادامه زندگی رفت و در آنجابه ادامهتحصیل پرداخت و از محضر اساتیدی همچون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی، حاج شیخ علی خوانساری ، شهید آیت ا.. سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری استفاده کرد.

گوشه ای از خاطرات

26 دي ماه روزي است كه آخرين حلقه استبداد 2500 ساله شاهنشاهي با رفتن شاه در هم شكست و با ورود بنيان گذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) به ميهن، نخستين شكوفه هاي پيروزي انقلاب به ثمر نشست.

متن زير خاطره اي كوتاه اما خواندني از بانوي مبارز انقلاب و يار و همراه خميني كبير(ره) در سال هاي سخت تبعيد و مبارزه است؛ خاطره روزي كه با مقاومت و جانفشاني ملت ايران طومار استبداد پهلوي در هم شكست و شاه مفتضحانه از كشورمان فرار كرد.

مرضيه دباغ در گفت وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: روزي كه شاه از ايران فرار كرد، من در فرانسه در خدمت حضرت امام خميني (ره) بودم؛ البته اين لطف خداوند بود كه توانستم به شخصيت بزرگي مانند امام (ره) خدمت كنم.

وي ادامه داد: انعكاس خبر فرار شاه در تمام خبرگزاري ها و روزنامه هاي آن روز مطرح دنيا پيچيد و همه ما را به وجد آورده بود؛ به همين دليل براي رساندن اين پيام به حضرت امام (ره)، لحظه شماري مي كرديم چون تصورمان اين بود كه شنيدن اين خبر براي ايشان نيز خوشحال كننده است.

دباغ افزود: بنده با همين تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم تصور من، گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي شان فرمودند «خُب»! و هيچ اظهار نظري ديگري در اين باره نكردند.

وي بيان داشت: من از اين رفتار امام (ره) جا خوردم؛ اما دانستم اين سخن، نشان دهنده آن است كه امام خميني (ره) به رفتن شاه يقين كامل داشتند و اگر اتفاقي غير از اين مي افتاد بايد تعجب مي كرديم.
اين بانوي مبارز انقلابي ادامه داد: پس از انتشار گسترده اين خبر، خبرنگاران رسانه هاي محلي و رسمي فرانسه براي دريافت اظهار نظر امام خميني (ره) درباره فرار شاه، پشت در بيت ايشان جمع شده بودند؛ وقتي اين موضوع را به استحضار امام رسانديم، ايشان اعلام نظر خود را در اين رابطه با فرار شاه به ساعت 5 بعدازظهر موكول كردند.

دباغ گفت: با توجه به اينكه امام خميني (ره) تجربه واقعه 30 تير را نيز در ذهن داشتند و احتمال مي دادند كه براي برگرداندن شاه، تداركي ديده باشند، با نگاه عميق و دورنگر خود اظهار نظر در مورد فرار شاه را به تعويق انداختند و در نهايت نظرشان را مكتوب به خبرنگاران اعلام كردند.

دباغ با بيان اينكه مقام معظم رهبري در مسير امام خميني (ره) حركت مي كنند، خاطرنشان كرد: حضرت آيت الله خامنه اي در حال حاضر جانشين امام خميني (ره) هستند و تبعيت از ايشان به عنوان يك تكليف شرعي برعهده همه است؛ ما موظفيم به عنوان رهبر، ايشان را بپذيريم.

تجارت پر سود

با گذشت زمان آیت الله سعیدی کارها و مأموریت های مختلفی به من و یکی دیگر از خانم های کلاس واگذار می کرد. او فتواهای حضرت امام (ره) را از نجف، در اختیار ما می گذاشت؛ تا روی کاغذهای کوچک بنویسیم و به نحوی مثلاً هنگام خرید از مغازه های مختلف آن را پخش کنیم.

روزی شهید سعیدی کتاب ولایت فقیه حضرت امام را که دست نویس بود به من داد و گفت : « این کتاب را ببرید و از رویش بنویسید، کپی هم بگذارید تا چند نسخه شود، وقتی کامل شد؛ آن را بیاورید .» در روز، رونویسی کتاب برایم ممکن نبود، هنگام غروب به بچه ها غذا می دادم که به درس هایشان مشغول شوند و کوچکترها را هم می خواباندم و مشغول نوشتن می شدم. این سفارش در حدود دو هفته کامل شد. هنگامی که چند نسخه رونویسی شده کتاب را به شهید سعیدی تحویل دادم او از کارم خیلی خوشش آمد و پس از آن کارهای مهم تر و بیشتری به من محول کرد .

مادر انقلاب

فصلی ديگر از اين خاطرات ، مربوط است به سفر ايشان به مسكو. در اين سفر تاريخی ، آيت الله جوادی آملی ، خانم دباغ و محمدجواد اردشير لاريجانی به عنوان نمايندگان امام ، نامه ايشان را به گورباچف ابلاغ كردند. دباغ آن روزها را سخت ترين روزهاي عمر خود مي داند و خاطره خود را از هنگام خداحافظی با امپراتور بلوك شرق ، اين گونه نقل مي كند: «شرايطی نبود كه از حاج آقا بپرسم چكار كنم . ديدم اگر توی ذوق گورباچف بزنم ، خيلی بد است . از اين رو وقتی او دستش را دراز كرد، من چادر را روی دستم انداختم و به او دست دادم . اين برخورد و اين نوع دست دادنم برای گورباچف كه رهبری امپراتوری شرق را به عهده داشت ، خيلی سخت و گران آمد.

و امروز !!!

اکنون این زن مبارز در بستر بیماری است. بیماری که ناشی از عفونت همان شکنجه هایی است که در راه آرمان های امام و انقلاب متحمل شد.

سوزن هایی که ناخن های مرضیه حدیده چی را شکافتند، سیگارهایی که بدن وی را سوزاندند تا خاموش شوند و سیلی ها و شلاق هایی که مدام بر بدن رنجور این زن انقلابی نشستند، با وجودیکه آن زمان نتوانستند این بانوی انقلاب را بشکنند، اما امروز وی را به تخت بیمارستان کشانده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها